Česká regionální letiště zažívají zlatou éru. Rok 2024 se zapsal do historie jako období rekordního růstu pro většinu z nich, což dokazuje rostoucí zájem o leteckou dopravu mimo hlavní metropole. Aerolinky a cestovní kanceláře rozšířily nabídku letů z Brna, Ostravy, Pardubic, Českých Budějovic a Karlových Varů, což se přímo projevilo na počtech odbavených cestujících. S velkými očekáváními se vstupuje i do letošního roku, kdy by měly přibýt další linky a pokračovat v růstu.
Regionální letiště stoupají: Praha sice vede, ale regiony dohánějí
Bezkonkurenčním lídrem v České republice zůstává Letiště Václava Havla v Praze, které v roce 2024 odbavilo více než 16 milionů cestujících. Nicméně menší regionální letiště v Brně, Ostravě, Pardubicích, Českých Budějovicích a Karlových Varech ukazují, že zájem o lety z regionů neustále a výrazně roste. S výjimkou Karlových Varů všechna jmenovaná letiště zaznamenala v loňském roce rekordní počty přepravených cestujících. Tento úspěch je přisuzován především nově spuštěným spojením jak od leteckých společností, tak i charterovým letům organizovaným cestovními kancelářemi.
Letiště Brno Tuřany: Rekordní rok a zdvojnásobení pravidelných linek
Pro Letiště Brno Tuřany byl rok 2024 mimořádně úspěšný. Odbavilo 749 153 cestujících, což představuje zhruba devítiprocentní nárůst oproti předchozímu roku. Historicky nejvyšší byl i počet destinací, do kterých se z moravské metropole létalo – konkrétně 33 destinací na třech různých kontinentech. Kromě osobní dopravy se dařilo i cargo sektoru, s celkovým objemem odbaveného nákladu 11 800 tun za rok 2024.
Jiří Filip, člen představenstva Letiště Brno, k tomu uvedl: „Těší nás, že již potřetí v řadě jsme zaznamenali meziroční nárůst počtu odbavených cestujících. Je to pro nás důkaz, že obliba cestování se mezi lidmi drží na vysoké úrovni, a máme radost, že této poptávce můžeme vyjít vstříc nabídkou nejen v podobě charterových letů, ale i pravidelných linek. Jejich počet se u nás navíc od letošního jara zdvojnásobí – dohromady budou z brněnského letiště operovány čtyři, a to do Londýna, Říma, italského Bergama a španělské Malagy.“
Brno má pro letošní rok velká očekávání, která podporují i plánované investice ve výši desítek milionů korun. Mezi ně patří pokračování v rozšiřování zákaznického parkoviště, rozvoj odbavovacích ploch a oprava provozních ploch. Současně probíhá modernizace technického vybavení pro odbavování letadel, včetně odmrazovacích vozidel a nakladačů kontejnerů pro cargo přepravu.
Letiště Ostrava: Výrazný růst osobní i nákladní dopravy
Podobně pozitivní zprávy přicházejí z Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově. Ostrava loni odbavila rekordních 493 tisíc cestujících, což představuje impozantní nárůst o 44 procent oproti roku 2023. V nabídce bylo celkem 31 destinací, s největším zájmem o tureckou Antalyi, egyptská letoviska Marsa Alam a Hurghada, bulharský Burgas a Londýn.
Důležitou roli hrála pravidelná linka polské společnosti LOT do Varšavy, která umožňovala cestujícím přestupovat na lety do Bruselu, Amsterdamu, Paříže, ale i do New Yorku či Toronta. Navíc nákladní doprava zaznamenala historický rekord s více než 22 tisíci tun odbaveného nákladu, což je nárůst o 59 procent.
„Rok 2024 potvrdil, že Letiště Leoše Janáčka Ostrava se stává významným hráčem v letecké dopravě. Rekordní výsledky v počtu cestujících a objemu nákladu zdůrazňují jeho rostoucí důležitost v rámci českého i mezinárodního trhu,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka. Pro letošek se v Ostravě podařilo zajistit nárůst počtu pravidelných linek: k Varšavě, Londýnu a Malaze přibude spojení do katalánské Girony. Rovněž zde budou spuštěny nákladní linky do Gruzie a Číny.
Letiště Pardubice: Poprvé přes 200 tisíc cestujících
V Pardubicích loni odbavili 200 205 cestujících, což představuje zhruba 60procentní navýšení oproti roku 2023. „Historický rekord je důkazem stále se zvyšujícího zájmu o letecké cestování z Pardubic, rostoucí poptávky po letecké dopravě, pokračujícího růstu mezinárodního a domácího cestování,“ shrnul Jindřich Tauber, předseda představenstva pardubického letiště.
Provoz v Pardubicích budou i letos tvořit především charterové linky do jižní Evropy a severní Afriky, k nimž se přidají pravidelné linky Ryanairu do španělských měst Alicante, Girona a nově i Palma de Mallorca. Letiště očekává, že rekordní růst počtu cestujících bude pokračovat i v následujících letech.
České Budějovice a Karlovy Vary: Sezónní úspěchy s výzvami
Zbývající dvě letiště, v Českých Budějovicích a Karlových Varech, zaznamenala úspěšnou sezónu, přesto se nepodařilo plnit všechna očekávání. Jihočeská metropole odbavila rekordních 55 tisíc cestujících, nicméně některé charterové linky (např. na Mallorcu či do tuniské Enfidhy) byly zrušeny kvůli nízkému zájmu, stejně jako zimní lety do egyptské Hurghady. Přesto se pro letošní letní sezónu z Českých Budějovic počítá s šesti pravidelnými charterovými linkami, například do Turecka, Řecka či Egypta, s očekáváním dalšího růstu počtu cestujících.
Celkově data z roku 2024 a plány pro rok 2025 jasně ukazují, že létání z regionů je v České republice na vzestupu. Regionální letiště se stávají stále důležitějšími body na letecké mapě, nabízejícími pohodlné a dostupné spojení do Evropy i světa.