V posledních měsících došlo k významné změně v dopravním spojení mezi Brnem a vídeňským letištěm. Přímé, městem dotované vlakové spoje společnosti Gepard Express, které jezdily téměř tři roky, jsou postupně nahrazovány autobusovou dopravou. Tento vývoj vyvolává diskusi o efektivitě dotací a strategii rozvoje letecké konektivity pro Jihomoravský kraj, s novými plány na podporu přímých leteckých linek z Letiště Brno Tuřany.
Konec dotovaných vlaků na vídeňské letiště
Noční vlakové spoje z Brna na vídeňské letiště (s odjezdem z Brna ve 2:15 a příjezdem na letiště ve 4:04, a zpět z Vídně v 23:29 s příjezdem do Brna v 01:19) byly pro cestující velmi oblíbené. Jejich cílem bylo umožnit brzké ranní odlety nízkonákladových společností i Austrian Airlines z Vídně, které v těchto časech často nabízejí cenově výhodné letenky.
Město Brno na provoz těchto spojů přispívalo nemalou částkou, například pro rok 2024 bylo vyčleněno 28,6 milionu korun. Původně dotace získal Regiojet (2022), následně od června 2023 Gepard Express, který pak provozoval vlaky s vagony Regiojetu. Důvodem pro ukončení provozu vlaků je dle Gepard Expressu nepřidělení kapacity na rakouské straně.
Autobusová alternativa: Konkurence bez dotací
Zrušení vlakových spojů okamžitě vyplnila posílená autobusová konkurence, která nabízí podobné jízdní časy, avšak bez jakýchkoli dotací.
- Gepard Express: Nabízí náhradní autobusy s jízdním řádem odpovídajícím původnímu vlaku (odjezd z Brna ve 2:15, příjezd na letiště ve 4:04) za cenu 429 Kč.
- Regiojet: Provozuje dvoupatrový autobus s odjezdem z Brna ve 2:55 a příjezdem na letiště ve 4:45 za cenu 299 Kč. Tento spoj, na rozdíl od některých jiných linek Regiojetu, nezajíždí do centra Vídně, což zkracuje dobu jízdy.
- Flixbus: Poskytuje několik dalších nočních spojů z Brna na vídeňské letiště (odjezdy 01:35, 2:00 a 3:35 s příjezdy ve 3:25, 3:50 a 5:25). Tyto autobusy však vyjíždí z Polska, a riziko zpoždění je tak potenciálně vyšší.
Pro cestující je tak k dispozici široká škála nočních autobusových spojení na vídeňské letiště, nyní plně komerčně provozovaných. Město Brno tak na přislíbených dotacích ušetří.
Kritika dotací a strategie podpory Letiště Brno Tuřany
Kritici dotací na vlakové spoje argumentovali, že město fakticky podporuje využívání cizího letiště namísto rozvoje vlastního Letiště Brno Tuřany. Podobná situace nastala v minulosti u dotované letecké linky Brno–Mnichov, kterou provozovala zaniklá společnost BMI Regional. Tato linka, umožňující přestupy na síť Lufthansy, byla klíčová pro obchodní cestující, ale po krachu dopravce se nepodařilo najít náhradu, především kvůli nedostatku menších letadel u síťových dopravců a lepší dostupnosti velkých evropských letišť pozemní dopravou.
Nové sezónní pravidelné linky z Brna do Malagy a Říma sice letos získají jistou formu nepřímých dotací na „rozlétání“, nicméně obchodní cestující potřebují především spolehlivé ranní a večerní spojení do velkého přestupního uzlu s garantovanými návaznými lety. I když Řím takový uzel je, dopravce Aeroitalia je menší společnost s omezenou sítí návazných linek.
Nová vize: Dotovaná linka Brno – Amsterdam
Brněnský městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl prosazuje podobné schéma dotací, jaké využívá například Moravskoslezský kraj pro linku Ostrava–Varšava (provozovanou společností LOT s dotací až 4,3 milionu euro). Radní Kratochvíl chce, aby město a Jihomoravský kraj vypsaly letos veřejnou soutěž na provoz podobného spojení z Brna, zpočátku s frekvencí 3-4x týdně.
Po konzultacích s Jiřím Šimáněm (majitelem Smartwings) byl jako vhodný cíl zvolen Amsterdam. Toto letiště má silný potenciál jako přestupní uzel i jako samostatná cílová destinace. Pro spuštění linky na konci letošního roku je nutné získat evropskou notifikaci pro veřejnou podporu. Úspěch tohoto záměru však závisí na dvou klíčových faktorech:
- Získání přistávacích slotů v Amsterdamu: Letiště Amsterdam Schiphol patří k nejvytíženějším a získání slotů je velmi náročné.
- Dohoda s KLM: Pro zajištění garantovaných přestupů a prodeje návazných letenek je nezbytná spolupráce s dominantním dopravcem v Amsterdamu, společností KLM.
Budoucnost letecké konektivity z Letiště Brno Tuřany je spojena s aktivní podporou klíčových linek. Ukončení dotovaných vlaků na vídeňské letiště otevírá prostor pro nové strategické investice, které mají posílit postavení Brna jako regionálního leteckého uzlu s přímým napojením na globální síť.